Bil og udstyr Oplevelser Natur Rejsetips Links Billedgalleri Hvem er jeg Start

Austerleid(F910):

Austerleid ruten er efter min mening den mest barske rute jeg har kørt i Island. Ruten går mellem de to camping og hyttesteder Nyidalur (F26 Sprengisadurruten) og Askja. Austerleid er en rute hvor man absolut skal køre i en kraftig firehjulstrækker. Det må anbefales at køre to biler sammen. Bilerne skal virkelig arbejde og føreren skal hele tiden være meget opmærksom, for det er en meget klippefyldt rute og i mange tilfælde er det svært at se hvor sporet går. Der er afmærkning med gule pæle (nærmest pinde), men en del af dem er væltet eller forsvundet, så man må engang imellem have kikkerten frem for at finde den næste pæl. Når man kører fra Nyidalur mod Askja er den sidste del af ruten meget fint sand ca. 20 km. Her gælder det om at være særdeles forsigtig og ikke stoppe, men køre igennem med så høj fart som muligt (mellem 40 og 60 km. i timen efter min erfaring). 

Ruten stater som sagt lige efter Nyidalur. Inden man kører videre bør man opsøge den enlige opsynsmand og forhøre sig om ruten tilstand. Disse opsynsmænd eller kvinder ved alt om ruterne og om det er forsvarligt at køre dem på det tidspunkt. Hvis man kun er en bil er det efter min opfattelse et "must" da man så også kan aftale at man kontakter ham, når man er kommet frem til målet for den dags kørsel. Denne rute er ca. 120 km. og det tager mellem 6 og 8 timer at køre den. Så efter den tid bør man ringe og fortælle at man er kommet frem. Hvis man ikke ringer så sender han en redningsvogn efter dig. Det koster, men både bil og passagerer kan være kommet til skade så man ikke kan komme videre. Jeg gør opmærksom på at der ikke er mobildækning i det meste af Højlandet. Når man så er kommet frem i god behold til Askja så ring eller bed opsynsmanden på Askja om at kontakte Nyidalur, de har enten radio eller telefonmulighed.

Vi kørte ruten i sommeren 2009. Det var dejligt vejr lidt sol og skyer, et perfekt vejr til denne tur. Vi kørte i min landrover Discovery 3 med spil og telt på taget. Vi camperede på Nyidalur og startede om formiddagen. De første kilometer var ruten ikke så voldsom, men den blev efterhånden mere og mere klippefyldt.

Vi mødte 'en bil efter nogle timer. Det var en lille firehjulstrækker Honda med 4 personer. Det gik meget langsomt og de var tilsyneladende ikke trygge ved ruten, så de vendte om, og lod os komme forbi. Jeg tror ikke at de havde talt med opsynsmanden ved Nyidalur. Jeg er sikker på at han havde frarådet dem at køre denne rute i den bil. Da jeg talte med ham om ruten ville han gerne se hvilken bil vi kørte i. Han sagde den var ok til denne rute og spurte også om vi godt med brændstof og om vi havde mad og vand med. Han sagde iørigt at vi skulle tage den nordlige rute, da den sydlige ikke var farbar på nuværende tidspunkt. Han oplyste at vejret kunne skifte og turen ville tage os mellem 6 og 8 timer. Vi var lidt over 6 timer om at køre den.

Vi skulle igennem en del floder. De var ikke voldsomt dybe men der var megen strøm. Da vi havde passeret de første to mødte vi en Islænding på mountainbike i modsat retning. Vi talte om ruten og om der var problemer forude. Ham sagde klipper og atter klipper, men det værste var det sidste stykke som var bare fint lavasand. Han havde måtte trække sin cykel 20 km. gennem sandet og det havde været hårdt. Han havde overnattet i telt 5 gange på ruten.

Han havde ret der var mange klipper og nole flotte lavaformationer på vejen så vi måtte flere gange ud for at undersøge hvor det var bedst at køre. 

Atialt var det en flot og "spændende" tur, men man er træt når man kommer frem og så er det tid for et godt glas rødvin til den hjemmelavede mad samt kaffe og cognac og så i seng.  

 

 

Dette er sporet

Her går sporet også

Lavaformation ved siden af sporet

    

 

     

                       Lavaformation 

     

Camping ved Askja

       

Udsigt til floden ved Askja

                                       

                                                                                                    

Til Top         Til oplevelser          Til start side